Woudschoten Chemie conferentie

Conferentie 2019 – Blok 1-3: Werkgroepen commerciële partners

Blok 1-3: Werkgroepen commerciële partners

Hieronder staan linkjes naar de beschrijvingen van de commerciële werkgroepen. De conferentie biedt commerciële partners, zoals uitgeverijen en producenten van onderwijsmaterialen, de gelegenheid hun producten te presenteren aan het docentenveld. Vele standhouders op de onderwijsmarkt maken gebruik van deze mogelijkheid en verzorgen een commerciële werkgroep. Ideaal als u zich (als sectie) aan het oriënteren bent op het aanschaffen en/of gebruiken van een nieuwe lesmethode en/of (practicum)materialen. Commerciële werkgroepen zijn, net als masterclasses, geprogrammeerd in drie blokken op de vrijdagmiddag.

Door Peter Koopmans en Arjen Wielemaker (Boom voortgezet onderwijs) 

POLARIS is dé gloednieuwe methode voor natuurkunde en scheikunde. Maak nu kennis met de delen voor leerjaar 1-2 nask (vmbo-t/havo, havo/vwo en gym/vwo+) en pilotmateriaal voor leerjaar 3 scheikunde.

POLARIS is overzichtelijk, kernachtig en leerdoelgestuurd.

Uniek aan Polaris:

  • Focus op concepten, die compact en helder worden uitgelegd.
  • Volledig RTTI-gecertificeerd (leerdoelen, opdrachten en toetsen).
  • Per paragraaf een uitlegvideo waarin de kernconcepten worden uitgelegd.
  • Per paragraaf een presentatie om de les te verrijken en zelf vorm te geven.
  • Doelgerichte practica in twee varianten, inductief en deductief.

POLARIS legt de lat hoger. Verras uzelf!

Door Norbert van Veen (CMA Science)

In deze korte werkgroep laten we de mogelijkheden van modelleren in de scheikundeles zien om het onderwerp reactiekinetiek te versterken/verdiepen. Twee docenten scheikunde laten het lesmateriaal zien dat ze hebben gebruikt in hun lessen en zullen hun ervaringen delen. Tevens wordt in de werkgroep kort ingegaan op de mogelijkheden van Coach 7 in de scheikundeles.

Door Richard Seijkens en Liesbeth Wolse (Eurofysica BV)

Er is veel te doen over veiligheid op scholen. En terecht, want wat is er nu belangrijker dan een veilige leeromgeving! Maar wat wordt verstaan onder veilig werken op school en hoe wordt dit toegepast in BiNaSk lokalen? Welke wettelijke eisen zijn er en wie is er aansprakelijk? Er komen nogal wat zaken kijken bij het regelen van veiligheid in de BiNaSk lokalen. Opslag van je chemicaliën bijvoorbeeld, of welke persoonlijke beschermingsmiddelen zijn er nodig en hoe kan je veilig pipetteren? En wat zijn nu ook alweer de regels rondom etikettering? Op deze en andere vragen krijg je tijdens deze mini-masterclass een korte uitleg op hoogtepunten.
Vanwege de beperkte tijd kunnen we niet de diepte in gaan. Maar u krijgt beeld van de zaken die belangrijk zijn.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

• RI&E (risico inventarisatie & evaluatie)
• Wat zegt de Arbo?
• Toezicht en veiligheid
• RI&E en CMR stoffen
• Regels rondom snijpracticum
• PBM persoonlijke beschermingsmiddelen
• Veilig omgaan met apparatuur/warme voorwerpen
• Etikettering conform CLP
• Opslag chemicaliën (PGS 15)
• Opslag van afvalstromen

Door Eugene Wijnhoven (Uitgeverij Malmberg)

Bij Nova zijn alle opdrachten gekoppeld aan zowel leerdoel als taxonomieniveau. Deze koppeling biedt u een gedetailleerd inzicht in wat een leerling reeds beheerst en waarin deze nog kan groeien. U kunt aangeven voor welk leerdoel de leerling vervolgens extra instructie en/of extra oefeningen nodig heeft. Dit leidt tot een zeer effectief leerproces.
De koppelingen zijn overzichtelijk in een Excelbestand aangeleverd; u kunt eenvoudig zelf selecties van leerdoelen en bijbehorende opdrachten maken. In de werkgroep worden er voorbeelden gegeven.
Met deze nieuwe ontwikkeling voelt zowel de docent als diens leerling zich in zijn element.

Door dhr. A. Topma (Techni Science)

2019 is het jaar van het Periodiek Systeem. Tijdens deze interactieve presentatie geven we je een heel andere invalshoek en inzichten in de eigenschappen en opbouw van het Periodiek Systeem.

In onze meetsoftware en dataloggers zit standaard een gegevensbestand met heel veel element-eigenschappen. Door deze data grafisch te analyseren met de gratis meetapplicatie Graphical Analysis 4 kunnen we een aantal interessante opdrachten uitvoeren:

  • Maak een lijst me alle elementen op basis van atoomnummer en piek diameters en vergelijk deze met het Periodiek Systeem.
  • Maak een lijst op basis van atoomnummer en de kleinste opvolgende diameters en vergelijk deze met het Periodiek Systeem.
  • Maak een lijst op basis van atoomnummer en piek-ionisatie energie en vergelijk deze met het Periodiek Systeem.

Deze en andere opdrachten geven een verhelderende blik op het Periodiek Systeem.

Meer informatie: info@techniscience.com / www.techniscience.com

Door Mariëlle Douma & Judith Boertjens (Noordhoff Uitgevers)

Sinds schooljaar 2018-2019 ligt de 5e editie van Chemie Overal in de klas. Voor schooljaar 2020-2021 sluiten we deze editie af met het leerboek 6 vwo. Deze boeken voor de Tweede Fase sluiten naadloos aan op de nieuwe editie voor leerjaar 3, die sinds schooljaar 2017-2018 al door veel scholen wordt gebruikt.

In de 5e editie staat onderwijs op maat centraal: zowel het boek als het digitale lesmateriaal bevatten leerroutes en beide bieden daarom de mogelijkheid om perfect aan te sluiten op het niveau van de individuele leerling. De digitale leerroutes zijn volledig adaptief. Uitleg en oefening staan voorop bij Chemie Overal. Vanuit concepten en oefeningen, die de leerling een geode basis geven, wordt toegewerkt naar practica en contexten, die het vak echt, actueel en herkenbaar maken voor de leerling. De heldere didactische structuur van Chemie Overal is direct online terug te vinden: het digitale platform biedt dezelfde conceptuele benadering van het vak scheikunde en geeft de leerstof op overzichtelijke wijze weer. In overzichtelijke dashboards kunt u de voortgang van elke leerling volgen en de resultaten zien van zowel de klas als geheel, als de afzonderlijke leerlingen.

In deze werkgroep maakt u kennis met de 5e editie Chemie Overal. Aan de hand van het leerboek 6 vwo presenteren we alle nieuwe én vertrouwde elementen van de methode, zowel in de boeken als in het digitale lesmateriaal. Centraal staat hoe u op eenvoudige wijze uw leerlingen een passend programma kunt aanbieden. Het leerboek 6 vwo is voor alle deelnemers beschikbaar.

Website: https://www.noordhoffuitgevers.nl/voortgezetonderwijs/methoden/scheikunde/chemie-overal

Door Josien Lekkerkerker (Learnbeat) en Henk Ubbels (Chemie in Onderzoek)

Ken je Chemie in Onderzoek in Learnbeat al? In de workshop ‘Ontdek de elementen van Learnbeat’ leggen wij uit hoe je als docent scheikunde profiteert van deze combinatie van een inhoudelijk sterke methode in boekvorm én de technische mogelijkheden die een digitale leeromgeving biedt. Ook gaan we samen praktisch aan de slag met scheikunde in Learnbeat.

Meer informatie over Learnbeat(pdf).

Door Judith Boertjens (Noordhoff Uitgevers) en Henk v.d. Veen en Heleen Driessen (Auteur Chemie)

Met Chemie 7e editie in uw element

Kent u de nieuwe editie van Chemie al?
In deze werkgroep ervaart u hoe deze nieuwe editie u als docent ondersteunt:

  • de leerstof en opdrachten zijn nog beter gericht op het CSE,
  • door heldere teksten en vele opdrachten geschikt voor zelfwerkzaamheid,
  • differentiatie in opdrachten in de boeken en online,
  • docent kan online elke leerling én de hele klas volgen, zodat sterke en zwakke punten duidelijk worden,
  • online: films van practica en animaties met extra uitleg,
  • uitgebreide docentenhandleiding met veel toetsen, practica-beschrijvingen en eindtermenoverzicht.

In deze werkgroep krijgt u ook een overzicht van de voornaamste veranderingen t.o.v. de 6e editie Chemie.

Door Marcella van Steenbergen (GLOBE Nederland), Wendela van Asbeck (Plastic Soup Foundation) en Renate Boxem (scheikundedocent)

Plastic is overal: in de oceaan, op het land en in de lucht. Dit komt van afval wat we op straat weggooien, visnetten die achterblijven, maar ook door het wassen van synthetische kleding of door je tanden te poetsen. Al deze verschillende soorten plastic vormen samen in de zeeën en oceanen de plasticsoep. En omdat plastic niet vanzelf uiteen valt in elementen, blijft het eeuwig in ons milieu rondzwerven.
Onze kinderen zijn de toekomst en daarom behoort onderwijs tot een van de belangrijkste pijlers van de Plastic Soup Foundation. Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen leren over de plasticsoep, hebben we samen met GLOBE Nederland gratis lesmateriaal ontwikkeld. Tijdens onze workshop laten we enkele voorbeelden van onze 14 challenges zien en geven we tips hoe je leerlingen op een speelse manier wegwijs maakt in de wereld van de plasticsoep.
Tijdens de workshop lopen we in vogelvlucht door de introductieles. Daarnaast laten we enkele challenges de revue passeren. We laten zien hoe je de kant-en-klare lessen kunt inzetten bij scheikunde, maar ook bij nask, science en andere bètavakken.

Door Koen van Hees en Bettine de Lang (Jojoli)

Wellicht kent u Jojoli van de kant-en-klare pakketten om met een klas zelf cosmetica te maken, bijvoorbeeld haargel, tandpasta of lipbalsem. Dit jaar hebben wij hard gewerkt aan vernieuwing. Het merendeel van de pakketten bevat nu natuurlijke grondstoffen. Ook hebben we nieuwe duurzame verpakkingen en is er een gratis boekje met alle handleidingen, achtergrondinformatie en tips (voor  meer uitdaging of een luxer product) beschikbaar voor deelnemers van onze workshop. Tijdens de workshop demonstreren we hoe het maken van cosmetica er in de praktijk uit ziet.

Door Ludovic Wallaarts (Texas Instruments)

Denkend vanuit een praktisch probleem worden vakgebieden steeds meer gekoppeld. In deze workshop gaan we ondervinden hoe leerlingen een systeem bouwen dat de kwaliteit van zwembadwater meet en op basis van de gevonden gegevens extra chemicaliën kan toevoegen.

Om deze metingen te doen gebruiken we Vernier sensoren die zijn gekoppeld aan de grafische rekenmachines van Texas Instruments. Daarmee heeft iedere leerling heel eenvoudig zijn eigen data en kunnen deze overal en altijd worden verwerkt. Veel metingen worden gebruikt om een proces aan te sturen. Hoe dit werkt gaan we zelf ondervinden door de met behulp van een klein zelf geschreven programma de resultaten te vertalen in acties van een pomp. De kern van het project is in een lesuur te doen, maar afhankelijk van hoe diep men wil gaan en hoeveel er wordt samengewerkt met andere vakken, is het ook uit te breiden tot meerdere dagen.