Conferentie 2019 – Blok 4-5: Lange werkgroepen
Blok 4-5: Lange werkgroepen
Hieronder staan linkjes naar de beschrijvingen van de lange werkgroepen. In de lange werkgroepen is er tijd om zelf aan de slag te gaan met nieuwe onderwijsaanpakken, practica uit te proberen en/of samen te overleggen en discussiëren over het (chemie) onderwijs van de toekomst o.l.v. een (ervaren) werkgroepleider. Anders dan bij masterclasses bevatten werkgroepen altijd een interactief element. De lange werkgroepen vinden plaats in Blok 4 (vrijdagavond) en Blok 5 (zaterdagochtend).
Door Susanne Dirks-Trommelen (Fontys Lerarenopleiding Tilburg) en Arne Mast (Arnemast.nl)
Was u er vorig jaar bij? Of het jaar daarvoor? Bij de Great Woudschoten Chemical Egg Race? Als ja, dan doet u vast weer mee. Immers, de Egg Race wordt al een echte traditie. En als u er eerder nog niet bij was: komen! Een egg race is een wedstrijdje waarin je een opdracht moet uitvoeren. Degene(n) die dat het beste doet (doen) is (zijn) de winnaar. En omdat het een chemical egg race is, is het natuurlijk een chemische opdracht. Perfect dus voor Woudschoten Chemie. U kunt de opdracht zo meenemen voor in de klas. En er komt natuurlijk een winnaar die een prijs krijgt! Maar eerlijk is eerlijk, het gaat om het spel en wat minder om de knikkers.
Dit jaar gaat onze egg race (uiteraard) over het periodiek systeem. Hoeveel weet u daarvan? En hoe behendig beweegt u zich daar doorheen? En wat kunt u ermee? Kunt u samenwerken met collega’s en binnen de tijd blijven? En zoals gezegd, u kunt de opdracht meenemen. U krijgt zelfs een opdracht extra mee.
Nadat er een winnaar is, gaan we nog een stapje verder. We gaan eens kijken hoe je zo’n opdracht voor een egg race in elkaar zet. Dat levert vast ook weer veel moois op!
Ja, het wordt hard werken, maar daarvoor is het ook een werkgroep! Trouwens, er is nog een andere reden waarom u zich er in uw element zult voelen: het wordt weer heel gezellig op die vrijdagavond bij de Great Woudschoten Chemical Egg Race!
Wij hebben er zin in, en we hopen u te zien bij de GWCER!
Susanne, s.dirkstrommelen@fontys.nl
Arne, arne@arnemast.nl
Door Hein Bruijnestein (NVON)
Tijdens mijn werkzame leven als docent scheikunde en medewerker van een pedagogisch-didactisch instituut (APS) ben ik veel bezig geweest met activerende werkvormen. In het huidige onderwijs met allerlei verschillende soorten lessen, onderwijs op maat en meer verantwoordelijkheid leggen bij de leerling, is het ook zinvol zo nu en dan samenvattend of herhalend met de hele klas de leerstof te lijf te gaan. Interactief Klassikaal Leren (IKL) noem ik dat. Onder de regie van de docent de klas aan het werk is het eerste uitgangspunt daarbij en eerst even zelf nadenken het tweede.
Vertellen hoe je dat in de klas zou kunnen bewerkstelligen is natuurlijk niet zo zinvol. We voeren in deze werkgroep die werkvormen uit om aan de lijve te ondervinden hoe je die als lerende ondergaat. Een en ander kan trouwens meteen maandag 4 november in de les uitgevoerd worden. Het wordt een kwikzilverachtige werkgroep!
Door Marcel van den Heuvel (Metameer) en Peter Boeser (Driestar College)
In deze werkgroep presenteren wij een practicum die ontworpen is om bij leerlingen specifieke denkwijzen te trainen (naar: curriculum.nu, SLO). Expertgroepen werken in dit practicum samen om een Arduino-geleidbaarheidsmeter te maken, die ingezet wordt om een metingen te doen in een actueel milieuvraagstuk: Verzilting door langdurige droogte. Je gaat zelf ervaren hoe het is om expert te zijn, afhankelijk van andere experts. Daarnaast gaan we in gesprek over de wenselijkheid en inzetbaarheid van dit type onderwijs.
Door Ton Bominaar (Harens Lyceum) en Gjalt Prins (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
Katalyse is een vakgebied in de chemie dat momenteel sterk in de belangstelling staat door o.a. haar (potentiële) bijdrage aan groene chemie en duurzaamheid. Katalyse verdient daarom een herkenbare plek in het scheikunde curriculum op het middelbaar onderwijs. Op dit moment wordt katalyse meestal behandeld ‘als bijproduct’ in de context van reactiekinetiek.
In deze werkgroep presenteren we een lesbrief voor de bovenbouw VWO waarin katalyse als begrip en proces centraal staat. Wetenschappelijk onderzoek naar katalytische processen kan getypeerd worden als ‘data-driven research’: voornamelijk empirisch van aard met veel trial & error (failure). Analoog hieraan is de lesbrief zo opgezet dat leerlingen kennis opdoen van katalyse door het uitvoeren van (veel) experimenten en het interpreteren van resultaten. Na de introductie, waarin het belang van katalyse wordt onderstreept, gaan leerlingen nader in op homogene -, heterogene – en biokatalyse aan de hand van een modelsysteem, nl. de ontleding van waterstofperoxide.
In het tweede deel van de lesbrief volgen een aantal verdiepingsopdrachten waarin leerlingen zelf een empirisch onderzoek uitvoeren naar 1) de werking (moleculair mechanisme) van een katalysator, 2) de stabiliteit van de katalysator, 3) de activeringsenergie en/of 4) de katalytische werking van een reeks stoffen voor de ontleding van waterstofperoxide. In de werkgroep voeren we een aantal kernactiviteiten uit die ook in de lesbrief staan en bespreken we gezamenlijk de bruikbaarheid in de klas en de eventuele meerwaarde voor leerlingen.
Door Rob van Rijn en Jan Beks (Universiteit Utrecht)
Na een algemene introductie stellen we u in de gelegenheid om kennis te maken met drie verschillende experimenten in een carrousel werkvorm.
1) Isoleren van radioactieve isotopen en halveringstijden bepalen
2) Röntgenstraling, kristallen meten en ionisatie
3) Identificeren van vervalproducten.
Bovenstaande experimenten zijn een aangepaste selectie van de experimenten die worden verzorgd door het Ioniserende Stralen Practicum (ISP) van het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Jaarlijks bezoekt het ISP ca 300 scholen op aanvraag en wellicht zijn we ook bij u op school te gast geweest. Radioactieve atomen is een actueel interdisciplinair thema, zowel vanuit fysisch als chemisch perspectief.
De doelstelling van het ISP is om leerlingen van 5,6 havo vwo elementaire kennis van radioactiviteit bij te brengen en daarmee bij te dragen aan bewustwording over dit thema.
Wij wisselen graag met u van gedachten over het thema radioactiviteit op scholen.
Heb je in het verleden de enerverende workshop Chemie uit de Action 1.0 of 2.0 bij Arne Mast gevolgd, maar heb je geen idee hoe je dat concreet in je lessen kunt verwerken? Of heb je ze niet gevolgd, maar daar nog altijd spijt van?
Kom dan naar Chemie uit de Action 3.0 en hoor hoe wij het practicum in 5-vwo nu tweemaal hebben afgenomen. Wat hebben wij geleerd van de eerste keer en hoe kunnen wij met behulp van jullie input het practicum nog leuker en beter maken?
Daarnaast ga je zelf met spullen uit de Action een practicum verzinnen en delen met je collega’s.
We hopen jullie te zien!
Door Martha Hoebens (Bedrijf in de Klas) en Chantal Baselier (Peelland College Deurne)
Leerlingen in hun element met onderzoekend en ontwerpend leren in de scheikunde les
Plastic is fantastic, maar plastic is ook troep. Naast de scheikundige concepten die leerlingen rondom plastic en duurzaamheid moeten leren, willen we ook graag de link leggen naar welke rol scheikunde speelt om voor zo’n actueel en moeilijk vraagstuk naar mogelijke oplossingen te zoeken.
Wij laten jullie graag zien hoe leerlingen op het Peelland College in Deurne met materiaal van Bedrijf in de Klas een project rondom dit vraagstuk hebben gedaan. In dit project zijn de leerlingen onderzoekend en ontwerpend bezig geweest en hebben zij vanuit hun eigen vragen antwoorden gezocht op het vraagstuk ‘hoe maak je duurzaam plastic?’. Hier hebben zij, maar ook wij veel van geleerd. We delen deze manier van werken graag met jullie, net als onze ‘lessons learned’.
Door Jelte Bosma en Monica van Leeuwen (Darel Education)
In de workshop maken de deelnemers kennis met de zeer relevante en actuele masterclass die door DAREL Education, in samenwerking met EBN en de Universiteit Utrecht, kosteloos aan het VO wordt aangeboden.
De werkgroepsessie begint met een korte presentatie en plenair debat rond een aantal “eyeopeners” over fossiele brandstoffen en de energietransitie. Hierna gaan de deelnemers zelf aan de slag met een lesmodule uit de masterclass waarin onze primaire energiebronnen met elkaar worden vergeleken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de “Klimaatklok” met aftellend CO2-budget, die o.a. bij “Tegenlicht” te zien is geweest.
Door Emiel de Kleijn (SLO)
Voor de nieuwe examenprogramma’s voor de bètavakken die in 2013 zijn ingevoerd, heeft SLO in 2017 al onderzocht in hoeverre de doelen van de vernieuwingscommissies uit de verf zijn gekomen. Opvallend punt is dat veel leraren de programma’s overladen vinden. Ook staat de tijd voor het schoolexamen vaak onder druk. Voor de vernieuwingscommissies waren dat juist belangrijke thema’s: minder overladenheid, meer ruimte voor eigen keuzes in het schoolexamen.
SLO gaat nu verder onderzoeken waar de knelpunten zitten. Daarvoor analyse(e)r(d)en we de uitgaven van de ‘nieuwe’ methodes. Er is ook een veldraadpleging geweest waarin 25-scheikundedocenten hun bevindingen met ons hebben gedeeld.
Tijdens deze werkgroep wordt verslag gedaan van de analyse van de nieuwe scheikunde methodes en van de veldraadpleging. Daarna ga ik graag met de werkgroepbezoekers in gesprek hierover. Er is ook gelegenheid om over andere aspecten van de nieuwe examenprogramma’s te praten. Je inbreng wordt zeer op prijs gesteld.
Verslagen van de evaluatie kun je downloaden van https://slo.nl/curriculumevaluatie/, kopje ‘Monitoring en evaluatie invoering bètavernieuwing havo/vwo’.
NVOX nummer 2018-6, p.322-323, geeft een samenvatting van eindmeting en examenanalyse.
Emiel de Kleijn, SLO, E: e.dekleijn@slo.nl
Door Hermen Bollemaat en Michiel van der Stelt (Hogeschool Utrecht, Institute of Life Sciences & Chemistry)
Raad jij je leerlingen die geïnteresseerd zijn in scheikunde wel eens aan om Chemische Technologie aan het HBO te gaan studeren? Heb je een goed beeld van het beroepenveld van een Chemisch Technoloog? Heb je het idee dat het een moeilijke studie is?
In deze workshop schetsen we een beeld van het werkveld van een Chemisch Technoloog, met actuele ontwikkelingen. Door middel van een korte voorbeeldles, met opdrachten, krijg je een indruk van het niveau van het begin van de opleiding.
Verder zijn wij hard bezig om de aansluiting van de opleiding met scheikunde in het VO zo goed mogelijk te krijgen. Daartoe delen we graag onze ideeën en recente aanpassingen in ons onderwijs met jullie, en gaan we graag het gesprek aan om de leerling deze mooie en perspectief-volle opleiding met succes te laten doorlopen.
Na afloop van deze workshop heb je concrete inspirerende voorbeelden gekregen die toegepast kunnen worden bij de lessen Scheikunde.
Door Peter Duifhuis (Hogeschool Utrecht)
Hoe bereiden we onze leerlingen voor op een onzekere toekomst? Met Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO) proberen we daar een antwoord op te geven. En dat gaat over normen en waarden, handelingsgericht onderwijs, complexiteit en afwenteling… er wordt nogal wat gevraagd.
Hoort dat thuis in de scheikundeles?
In deze workshop kijken we naar wat voor invullingen er gegeven worden aan LvDO wereldwijd, wat er van ons verwacht wordt en welke plek dat kan hebben in het natuurwetenschappelijk onderwijs. We leggen verbinding met chemische, vakinhoudelijke thema’s en bekijken hoe we zo’n les willen inrichten als we aspecten van het Leren voor Duurzame Ontwikkeling meenemen.
Door Susanne Dirks en Davy v.d. Vaart (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)
Tijdens deze werkgroep laten we op een interactieve manier verschillende ICT-toepassingen in de scheikundeles voorbij komen en geven er ook korte, concrete voorbeelden waar u meteen in uw les mee aan de slag kunt. Hierbij kunt u denken aan presentatie-tools, simulatie-tools en methoden om op een interactieve manier met studenten aan de slag te gaan.
Door Ramon Busch (St. Michael College)
“Spelchemie” is al jaren een groot succes op het St. Michael College in Zaandam. Leerlingen uit 5-havo maken een spel en beoordelen elkaar, maar ook 6-vwo leerlingen worden ingezet bij de beoordeling. De opdracht kan in verschillende jaarlagen gebruikt worden, bij andere vakken en ook formatief ingezet worden.
Het prijswinnende concept is inmiddels door veel docenten al toegepast op hun eigen school naar aanleiding van de vorige keer dat de workshop gegeven werd op Woudschoten 2017.
Tijdens deze workshop zie je voorbeelden uit de praktijk, leer je hoe je de opdracht in je eigen les kunt toepassen en ga je zelf aan de slag. Na de workshop heb je alle materialen om een start te maken in je eigen lespraktijk.
Door Alex van den Berg (Rijksuniversiteit Groningen/Praedinius Gymnasium Groningen)
Als ik een les ontwerp over de moleculaire motor om het modeldenken aan leerlingen duidelijk te maken, wil ik hier met leerlingen en collega’s over reflecteren. In de praktijk regelen we met collega-docenten uit de sectie afstemming rondom toetsing, planners en inrichting van leeromgevingen. We praten echter veel minder over de opzet van onze lessen en hoe leerlingen daarop reageren. Dat blijkt in de praktijk ook nog best lastig. In Groningen gebruiken we de vorm van een Lesson Study om met elkaar in gesprek te komen over het onderwijs dat we geven. Via een gezamenlijk ontworpen les waarbij we bij elkaar in de les kijken en leerlingen bevragen, hopen we inzicht te krijgen in het leren van de leerling. Doel is niet die ene les, maar het gesprek over onderwijs.
In deze werkgroep gaan we in groepen aan de slag met als opdracht inhoudelijk en concreet te praten over scheikundelessen. We laten u de les over moleculaire motoren zien en onze conclusies over wat de leerlingen geleerd hebben. Tevens lichten we onderzoek toe waarbij gekeken is naar kenmerken van waardevolle gesprekken tussen docenten. Doel van deze werkgroep is dat u straks in uw sectie of in groter verband in staat bent om het gesprek over onderwijs beter te faciliteren.
Door Paul Kouwer (Radboud Universiteit Nijmegen)
Organische chemie zonder kennis van reactiemechanismes is ondenkbaar. Vanaf het eerst jaar van de Bachelor tot aan het laatste jaar van de Master worden mechanismes besproken en uitgewerkt. En nu zijn ze weer terug in het curriculum voor de scholier.
Wat moeten scholieren weten en wat wil je als docent (extra) weten over mechanismes? Wil je alleen pijlen trekken of wil je begrijpen waar de pijlen voor staan? Als je de mechanismes werkelijk begrijpt, wordt het ineens logisch dat, bijvoorbeeld, het ene geval een ander eliminatieproduct geeft dan een ander geval en dat een substitutiereactie een soms racemisch product geeft en soms niet.
Aan de hand van eenvoudige reacties, kijken we naar orbitalen, mechanismes en reactiesnelheden. De voorbeelden komen uit het eerstejaarscollege ‘Reactions and Kinetics’. Tijdens de workshop is er gelegenheid om te oefenen.
Door Joris van Elferen en Joris Coenders (Science-Web)
‘Meneer/mevrouw, ik snap het niet’. ‘Wat snap je niet’? ‘Ja, alles’. Iedere docent onderbouw zal dit herkennen. Met hart voor je leerlingen, je vak en de school leg je het nog een keer uit. Ondertussen zakken een aantal leerlingen onderuit. Zij snappen het al en moeten wachten totdat iedereen het snapt, voordat de les verder gaat.
In het onderwijs volgen we vaak het tempo van de leerlingen die extra uitleg nodig hebben. Dit betekent dat een deel van de klas geremd wordt en niet de kans krijgt om zich volledig te ontwikkelen. Terwijl, wanneer je de onderzoeken bekijkt, er weinig aanpassingen in het onderwijs zo effectief zijn als de snelle leerling het tempo te laten bepalen (Kulik & kulik; Kulik; George, Cohn & Stanley; Pressey; Kent; Borman & D’Agostino).
In 2008 zijn wij begonnen met de ontwikkeling van een lesmethode die kansen biedt. Kansen voor leerlingen én docenten. Onze lesmethode zorgt ervoor dat de talentvolle leerlingen hun eigen tempo kunnen bepalen en je tijd hebt om de leerlingen, die wat extra hulp nodig hebben, echt te begeleiden. Wil je weten hoe je bèta-talent in de onderbouw kunt stimuleren, je extra tijd hebt voor de minder snelle leerlingen, je leerlingen uit kunt dagen en leerlingen onderwijs op maat biedt, zonder dat je veel extra werk krijgt? Kom dan bij ons kijken en verlaat de ruimte met een stuk verbazing en inspiratie.
Door Martha Hoebens (Bedrijf in de Klas) en Marijn Meijer (C3)
In deze workshop combineren we praktisch lesmateriaal van C3 met denk- en doe-opdrachten van Bedrijf in de Klas. Deze combinatie staat garant voor een leuke les waar leerlingen veel met de handen bezig zijn. Door de denk-opdrachten van Bedrijf in de Klas ontdekken leerlingen waar de ontwikkelingen in de ‘gewone’ chemiebedrijven op dit moment zitten. Ingewikkeld? Helemaal niet! Door goed naar alledaagse producten te kijken, kun je al een heel eind komen.
De opdrachten zijn heel laagdrempelig en daardoor zeer geschikt voor vmbo en onderbouw havo en vwo. Maar koppel je er een kwalitatieve of kwantitatieve analyse aan, dan heb je ineens een verdiepend project voor de bovenbouw havo/vwo of zelfs een profielwerkstuk.
Doordat je kennis maakt met de achterliggende methode van Bedrijf in de Klas, kun je deze manier van werken ook makkelijk inzetten voor andere producten dan waar je in deze workshop mee kennis maakt. En nog mooier – zijn jullie op zoek naar bedrijven om aan je leerlingen te laten zien wat chemie in het echt inhoudt? Dan helpen we jullie met het vinden van een bedrijf o te koppelen.
Ben je benieuwd geworden? Meld je dan aan voor deze relaxte doe- en denk-workshop!
Door Jacqueline Wooning (CvTE), Arne Mast/Pauline Sloet (Arnemast.nl/Pauline’s Projectbureau)
In deze werkgroep gaan we aan de gang met de syllabi voor het Centraal Examen voor scheikunde, voor havo en vwo. Die syllabi zijn gemaakt door het College voor Toetsen en Examens (CvTE). De syllabi die we nu gebruiken zijn gemaakt in 2012 en gebruikt voor de centrale examens in 2015 (havo) en 2016 (vwo). Er zijn dus inmiddels een paar jaar ervaringen. Van gebruikers-docenten en van examenmakers. De signalen daarover vormden voor het CvTE aanleiding om de syllabi eens tegen het licht te gaan houden, met de vraag “kunnen we iets verbeteren?”.
Als eerste stap liet het CvTE een verkenning uitvoeren. Dat gebeurde in zogenaamde focusgroepen van vwo- en havo-docenten, maar ook in gesprekken met hbo- en wo docenten. Gebruiken zij de syllabi (meervoud, want havo en vwo), hoe gebruiken ze die en wat vinden ze ervan? Het resultaat van de verkenning is opgeschreven in een rapport met de titel “Van een 7 naar een 8”. U leest daar makkelijk uit, dat men ruim tevreden is over de syllabi, maar dat er ook suggesties voor verbeteringen zijn. Vanaf half september is het rapport te vinden op de website van het CvTE. Uiteindelijk wordt het rapport meegegeven aan een syllabuscommissie die verbeteringen kan realiseren.
In deze werkgroepen hoort u over de syllabi en hun plaats in het CvTE, het eindexamenprogramma en de examens, maar we vertellen natuurlijk ook over de verkenning en de opbrengst daarvan. Maar, het is een werkgroep, dus u gaat ook aan het werk. Met de vraag of en hoe u de syllabus gebruikt, wat uw ervaringen zijn en wat u van de uitkomsten van de verkenning vindt.
Wat neemt u dus mee van deze werkgroep?
U bent over syllabi, examens en programma’s weer even bijgepraat.
U weet dat en hoe het CvTE aan het werk is met de syllabi.
Enne … we maken er natuurlijk een leuk werkgroep van … op die zaterdagochtend in Woudschoten.
Door Menno Vaas (Wolfert Tweetalig) en Aafke Bollema (RSG Broklede)
Havo- en vwo-leerlingen met een natuurprofiel moeten onderwezen worden in waarderen en oordelen. Dat staat in de examenprogramma’s en dat zien we terug in examenvragen die steeds vaker beginnen met beoordeel, leg uit, verklaar, vergelijk, etc. Dat horen we ook terug uit het HBO en van het Wetenschappelijke onderwijs. En dat klinkt door in maatschappelijke discussies over burgerschap.
Oordeelkundigheid is een belangrijkeburgerschapsvaardigheid, onder te verdelen in subvaardigheden als: Het juist kunnen interpreteren van wetenschappelijke informatie; Omgaan met strijdige informatie; Het naast elkaar kunnen zetten van verschillende perspectieven; Afwegen van waarschijnlijkheid en risico; (morele) Argumentatie; en Dialoogvaardigheden en reflectie op eigen waarden. Maar hoe kunnen we dat nu eigenlijk het beste onderwijzen? In de bestaande lesmethodes en andere lesmaterialen is maar weinig houvast te vinden.
In deze workshop ga jijzelf aan de slag met lesmateriaal dat is ontworpen om je leerlingen te helpen zich te ontwikkelen in oordeelkundigheid. Het lesmateriaal is gemaakt in een samenwerking tussen docenten natuurkunde, biologie, scheikunde, de TU-Delft, Universiteit Leiden en de Radboud Universiteit Nijmegen. Door zelf te ervaren verzamel je handvatten om in je eigen les te gebruiken.
We hebben lessen waarin leerlingen worden uitgedaagd om van perspectief te wisselen, om informatiebronnen te beoordelen en om een beargumenteerd oordeel te formuleren. De lessen zijn opgebouwd rond aansprekende en actuele maatschappelijke vraagstukken zoals bijvoorbeeld lachgas, rookverslaving en de energietransitie.
Door Joy Kerklaan en Charlotte Woerde (C3)
Tijdens deze ronde geen standaard workshop van c3 maar een carrousel waar u in korte rondes kennis kunt maken met onze nieuwe projecten. Zo kunt u de nieuwe Virtual Reality film ervaren die is opgenomen in een papierfabriek en kunt u het nieuwe kunststofspel voor havo-vwo leerlingen uit de gastles spelen. Of speel het Game of Elements spel! Kom langs om de projecten te ervaren.
Door Sanne Daniels (De Nieuwste School) en Martin Vos (Fontys)
In het kader van meer formatief en minder summatief toetsen hebben we in leerjaar 4 de vakken scheikunde, NLT, natuurkunde en biologie afgesloten met een overgangsassessment. Het doel van het assessment is voor de leerling helder krijgen waar hij/zij staat in zijn leerproces. De belangrijkste uitkomst is de feedback en feed-up op vakkennis en vaardigheden zodat de leerling weet wat er nodig is om in leerjaar 5 een goede start te maken. Het gehele jaar wordt toegewerkt naar het overgangsassessment, bij scheikunde door langlopende praktische opdrachten die met name op onderzoeksvaardigheden zijn gericht. Daarnaast houden leerlingen het gehele jaar een conceptmap bij van de vakinhoud en ontvangen ze hierop feedback. Het assessmentgesprek bij scheikunde wordt vormgegeven in de vorm van een associatief spel, gebaseerd op het spel code-names, waarbij de dialoog tussen docent en leerling centraal staat. Tijdens de workshop geven wij toelichting op onze manier van werken en gaan we met het spel aan de slag.
Martin Vos (m.vos@fontys.nl) en Sanne Daniels (sannedaniels@denieuwsteschool.nl)
De inhoud van deze workshop maakt deel uit van een project dat gefinancierd is met een LOF-subsidie (https://www.lerarenontwikkelfonds.nl/).
Door Marloes ten Kate (Platform Talent voor Technologie)
Het Bèta&TechMentality-model is de langverwachte update van het succesvolle BètaMentality uit 2010. De wereld is de afgelopen 8 jaar veranderd: er zijn nieuwe dominante verhalen over technologie opgekomen en jongeren zijn anders naar techniek gaan kijken. Dit segmentatiemodel geeft het onderwijs een nieuwe kijk op jongeren en hoe zij betrokken zijn- of kunnen worden- bij bèta en techniek; door uit te gaan van de waarden en drijfveren van de jongeren zelf.
Door Henriette Klein Bluemink (Montessori College Twente)
Net als andere jaren verzorgen we als TOT (Toa Ontwikkel Team) Twente weer een workshop op de Woudschoten Conferentie.
Nu onder de vlag van de NVON ( sinds september 2019). Voorheen hebben we als DOT TOA van de UT Enschede onze workshops gegeven.
Het is dus een nieuwe naam maar we zijn nog dezelfde personen.
Ook dit jaar zul je als deelnemer weer in je Element zijn bij onze workshop. Wat we meenemen is ook dit jaar weer een verassing maar dat je praktisch aan de slag gaat is zeker.
De voorschriften van de practica staan na afloop op de site.